Pierderea, lipsa, dorul, regretul, doliul sau jelirea, sunt omniprezente în viața oricărui om. Nu ne place să vorbim despre ele, iar daca le simțim preferăm să le procesăm în innterior sau în mediu restrâns sau chiar să le ignorăm și suprimăm. Pare a fi un fel de cutumă socială de a vedea pe cei care suferă sau suferă ”prea mult” ca fiind slabi, lipsiți de putere și stăpânire de sine. Inclusiv în conversații cu prietenii, nu vrei să-i ”încarci” cu problemele tale și îți e foarte greu să te deschizi și să spui ce te doare cu adevărat.
E drept că și atunci când auzim pe cineva că se plânge de ceva, avem și noi o strângere de inimă. Ca și când dacă ni se spune despre o problemă, acum e și treaba mea să fac ceva legat de asta. Mi-ai spus, acum știu, cu ce te pot ajuta… Dacă nu știam, puteam să merg mai departe, să-mi văd de viața mea ”fericită”. Nici nu avem răbdare să ascultăm pe cineva până la capăt. Știm deja 13 soluții și alte 3 podcasuri și 5 cărți ce i le putem da omului din fața noastră ca-l ajutăm să scape de suferință. Și vrem să i le spunem pe toate, cât de repede ca starea respectivă să ”treacă” și să ne simțim din nou bine. Când poate, tot ce are nevoie cineva în acele momente e să fie ascultat, înțeles și acceptat pentru ceea ce este și trăiește.
Blog Comunicare Nonviolentă
Așa că te-ai săturat de obiective de început de an?
E final / început de an și una dintre cele mai frecvente întrebări sunt ”Ce planuri ai pentru noul an?” sau așa zisele ”Rezoluții de anul nou”. Dacă ar rămâne strict la nivel de postare de Facebook ar fi una, dar inclusiv mari corporații și guverne iau în serios acest moment de început de an ca și când ar fi un mare buton de resetare. Să o luăm de la zero. Să începe totul ”curat”. Să uităm tot ce nu am reușit, toate grijile și să fim optimiști, să ne concentrăm pe viitor!
Cred că fiecare dintre noi am făcut astfel de rezoluții și fiecare le-am experimentat în diverse feluri. Unii ne-am săturat de ele dupa 2-3 săptămâni de trudă în care atâta mers la sală în ianuarie chiar ne-au rănit mușchii. Alții care ni le-am pus ca remindere ni le mai amintim la fiecare început de lună. Alții rușinați sau jenați, vedem cum ni s-au scurs printre degete și le considerăm vise, fiindcă viața ”adevărată” ne-a copleșit.
[Read more…] about Așa că te-ai săturat de obiective de început de an?Știi cum să te cerți?
Istoria mea personală cu conflictul e aceea că doar ”proștii se ceartă”. Am cărat mult timp un stigmat de rușine de fiecare dată când mă supăram pe ceva ce mi se părea nedrept și mă găseam în conflict cu cineva. Aveam convingerea că e vina mea că am ajuns aici, că nu am fost suficient de deștept, de prietenos sau de bun încât să pot evita această situație dureroasă numită conflict.
Țin minte că părinții mei închideau ușa după ei când se certau, de parcă nu s-ar fi auzit oricum totul. Fără să realizez, când am avut cu soția o ceartă și fetița mea de 1-2 ani se uita la noi, primul meu impuls a fost să o duc în cealaltă cameră și să închid ușa. M-am oprit și m-am gândit ce aș putea face diferit ca să nu repet istoria.
[Read more…] about Știi cum să te cerți?Încredere sau control?
Aș vrea să te invit la dilema în care mă aflu acum. Seamănă un pic cu cea cu oul și găina, respectiv încrederea e ceva ce se căștigă sau ceva ce se pierde?
Evident ambele variante pot fi valabile, dar chiar de la început, oare ai încredere rezonabilă în oameni și în funcție de comportamentul lor, ei pierd încrederea pe care le-ai oferit-o? Sau ai încredere minimă la început, iar în funcție de ce fac ceilalți, avansează ”punct cu punct” în ierarhia încrederii pe care le-o acorzi?
Oricât aș citi și aș asculta păreri, par să fiu de acord cu ambele. Până am realizat că nu voi ajunge la o concluzie dacă rămân într-un mod de a gândi bazat pe ”corect / greșit”. Am nevoie de o altă paradigmă de a vedea și înțelege încrederea și controlul în viața oamenilor.
[Read more…] about Încredere sau control?CNV nu e pentru a ”rezolva” oameni sau situații.
Am avut recent o comandă de carte din partea unui client care a avut altă așteptare cu privire la modul în care i s-a livrat produsul. Nu voi insista aici pe cine a avut sau nu a avut dreptate, ci pe faptul că în urma mai multor emailuri schimbate cu dânsul m-am străduit bineînțeles să aplic cât de bine știu comunicarea nonviolentă în modul în care am comunicat cu el.
Dialogul s-a întins de-a lungul unei zile întregi prin mai multe emailuri. De fiecare daca când credeam că ”acum chiar cred că i-am răspuns 100 % în CNV”, venea reply-ul său ori pe un ton și mai agresiv, cu amenințări de autorități sau cu reclamă negativă, sau din contră cu exasperare că nu înțelege de ce sunt atât de greu de cap și nu pricep ce vrea de la mine.
[Read more…] about CNV nu e pentru a ”rezolva” oameni sau situații.