de Bob Wentworth – bob@wentworth.bz
Să începem cu o definiție proprie a ascultării empatice: ascultarea cu deschiderea de „a fi atins și schimbat” de către ce auzi de la ceilalți. Spunând asta este important să fim clari asupra intenției empatiei. Aplicații comune ale empatiei, cu intențiile acesteia asociate, includ:
Empatia în scop de suport – intenția este de a susține persoana care primește empatie în propriul ei proces de auto-conectare.
Aceasta poate să fie folositoare, chiar dacă există deschidere limitată „de a fi atins și de a fi schimbat” ca ascultător. Oricum, empatia merge mai în adâncime și prezintă mai mult suport atunci când această deschidere este prezentă. Este posibil să apară o frustrare mutuală dacă cineva oferă „empatie în scop de suport” și celălalt are nevoie de exemplu de „empatie de conectare”.
Reflecțiile nu sunt „empatie” doar pentru că respectă forma NVC pentru empatie (adică ghicirea sentimentelor și nevoilor celeilalte persoane); reflecțiile pot reprezenta o formă de empatie atunci când persoana receptor le percepe ca fiind rezonante cu ceea ce simte și are nevoie aceasta.
Empatia de conectare – intenția este ca împărtășirea să fie una cu sens, într-un fel ce îi conectează mai profund pe cei aflați în conversație. Cred că ascultarea cu deschiderea spre a fi „atins și schimbat” de către ce auzi de la ceilalți este esențial, dacă doriți ca empatia să fie eficientă în crearea de conexiuni.
Empatia care blochează conexiunea – intenția este de a determina cealaltă persoană „să se calmeze” sau să nu mai fie supărată, fără să ne gândim la sensul și importanța a ceea ce exprimă cealaltă persoană.
În acest caz există foarte puțină deschidere spre a fi „atins și schimbat” de ceea ce auzim de la celălalt. Adesea, când facem asta, credem că oferim „empatie în scop de suport”. Apoi, devenim frustrați când celălalt nu este satisfăcut. Putem deveni nervoși și să spunem „I-am dat multă empatie! Ce mai vrea de la mine?” Modul acesta de utilizare a empatiei nu va ajuta la recunoașterea și împlinirea nevoilor tuturor persoanelor implicate sau la ideea că celuilalt îi pasă de ele. Când „empatia de conectare” este ceea ce are nevoie cel de lângă tine, alte forme de empatie vor fi percepute ca fiind „empatie ce blochează conexiunea”, chiar dacă nu asta ne este intenția.
Găsesc de mare ajutor să fiu conștient de aplicațiile și greșelile de aplicare a empatiei. Alte aplicații ale empatiei includ:
- empatia de înțelegere și învățare;
- empatia de suport a alinierii pentru munca în echipă, fără a exista scopuri opuse;
- empatia de protecție, pentru a reduce intensitatea emoțională atunci când expresivitatea emoțională este percepută ca fiind dăunătoare.
În legătură cu utilizarea forței în scop protectiv, este important să examinăm atent sentimentele celuilalt atunci când folosim empatia în acest fel. Văd asta ca pe o măsură de urgență, care este puțin probabil să se adreseze problemei în sine.