• Skip to main content

Comunicare nonviolentă

Comunicare nonviolentă

  • Despre CNV
  • Evenimente
  • Cursuri
  • Magazin
  • Blog
  • Contact

Despre ascultare: Cum să ne schimbăm obiceiurile vechi și să construim relații mai puternice

26 May 2019

Articol original:

Scris de Erin Merrihew – Trainer Certificat – CNVC. Pagina autoarei: Author’s Website

On Listening: Unlearning Old Habits to Build Stronger Relationships

Obișnuiam să cred că a asculta pe cineva însemna să stau în liniște în timp ce această persoană vorbea. Și sincer, credeam că sunt foarte bună la a-i asculta pe ceilalți – nu întrerupeam, prietenii se deschideau ușor în fața mea și mă înțelegeam ușor cu majoritatea oamenilor. Apoi s-a întâmplat ceva care m-a zguduit în profunzimea mea: mi-am părăsit partenerul după o relație de lungă durată, și totodată casa superbă și afacerea pe care o aveam construită împreună, datorită unor conflicte pe care nu știam cum să le rezolv. Acesta este clar, un apel de trezire!

Dintr-o dată, am început să iau în serios partea de ascultare. Îmi era clar că ascultarea stă la baza unei comunicări sănătoase, care este cărămida de temelie a unei relații sănătoase, care, pentru mine, însemna o viață sănătoasă și fericită. Eram smerită și gata să învăț.

Dacă ascultarea nu este despre a sta în liniște până vorbesc ceilalți, atunci ce anume este? Această întrebare m-a purtat într-o călătorie de ani de zile în care am demontat aproape tot ce știam, pentru ca apoi să devin maestru în arta ascultării – adevărata ascultare. A fost necesară o schimbare totală de paradigmă, și foarte multă auto-empatie, răbdare și practică.

Aici sunt câteva lecții pe care le-am învățat, care nu doar că m-au salvat de la mult stres, dureri sau conflicte inutile, dar au adăugat multă profunzime și conexiuni autentice în viața mea și în relațiile mele.

Ascultă și auzi ceea ce este important pentru oameni, în loc să auzi doar ceea ce spun ei. Cei mai mulți dintre noi am învățat să ne exprimăm împărtășind gânduri și judecăți, dar aceste lucruri sunt, în ultimă instanță, mai puțin importante decât de ce ne pasă de ceea ce împărtășim.

Una dintre uneltele mele preferate de ascultare este traducerea a ceea ce aud în sentimente și nevoi – ghicind adevăratele mesaje ascunde dincolo de cuvintele oamenilor, sau pur și simplu reflectându-le înapoi. Este uimitor cum simpla schimbare a atenției (de la gânduri și judecăți la sentimente și nevoi) poate sprijini oamenii în a renunța la lucrurile superficiale și a ajunge la rădăcina a ceea ce este important pentru ei.

Asta mă ajută și pe mine să nu reacționez atunci când cineva spune ceva dureros. În loc să aud cuvintele la valoarea lor nominală și să judec ceea ce au spus, pot interpreta cuvintele ca un semnal pentru cum se simt ei acum, și pentru ceea ce este important pentru ei, lucru care este mult mai ușor de primit.
“Ești un prieten rău!” devine “Mă simt vulnerabil și rănit pentru că îmi doresc apropiere și dependență în relația noastră.”
“E așa de egoist!”  devine “Mă simt trist și îmi doresc reasigurare și considerare.”
“E o manipulatoare!”  devine “Mă simt tensionată și speriată. Am o mare nevoie de respect, sinceritate și integritate.” Pentru a practica această tehnică, puteți juca Grok cu familia sau cu prietenii.


Ascultarea este despre prezență și curiozitate, nu despre a repara. Fără să realizăm asta, mulți dintre noi am fost programați să răspundem la disconfortul celorlalți cu comportamente prin care vrem să ajutăm, să rezolvăm, să înveselim, să fim de acord sau să nu fim de acord etc. “Vei fi ok.” “Nu îi lăsa să îți intre sub piele!” “Sunt convins că se va rezolva.” “Uite ce ar trebui să faci…” “Ai încercat să faci asta?” – deși aceste răspunsuri par a fi utile în anumite contexte specifice, ele își pierd orice valoare atunci când persoana are nevoie de ascultare în adevăratul sens al cuvântului.

În aceste situații, iubesc să îmi amintesc mantra: nu fă ceva doar să fie făcut, fii prezent. Când suntem supărați sau îndurerați, nu avem nevoie să fim reparați. Avem nevoie ca cineva să ne privească experiența cu grijă și curiozitate. Întrebări precum “Cum te-ai simțit?” sau “Cum a fost experiența asta pentru tine?” sunt exemple care pot înlocui răspunsurile insensibile de mai sus. Îmi reamintesc mereu că pot avea încredere în ceilalți că își pot recunoaște sentimentele; tot ce pot eu face este să le țin companie.


Ascultarea este despre intenționalitate, nu despre acuratețe. Nu suntem cititori de gânduri și uneori reflexiile pe care le oferim nu rezonează cu cei pe care îi ascultăm. În aceste momente, te poți simți descurajat și e ușor să ajungi să te judeci pe tine sau să consideri că “ai dat greș.”

Dar a asculta eficient nu este despre perfecțiune sau a face ceva “corect” de fiecare dată. Este vorba despre prezență. Este despre a te expune și a arăta oamenilor că sunt importanți și că nu sunt singuri. Surprinzător, uneori reflexiile care nu reflectă adevărul cuiva, se dovedesc a fi chiar mai importante decât cele care o fac, pentru că oferă oportunitatea unor descoperiri și perspective noi. Așa că, dacă cuvintele mele nu rezonează cu cineva, nu o voi lua personal. În schimb devin curioasă – “Nu este asta? Spune-mi mai multe.” Am încredere că prezența și curiozitatea mea sunt simțite și apreciate, indiferent de alte lucruri.

Voi fi sinceră, mai apar momente când uit să ascult (să ascult cu adevărat). Poate chiar mai des decât îmi place să recunosc, mă trezesc că reacționez, sar la concluzii, la soluții pentru probleme sau analize, în momente când aceste lucruri nu servesc nimănui. Când se întâmplă asta, încerc să mă observ, respir și o iau de la capăt.

Nu este mereu ușor să asculți, în special când oamenii pe care îi iubim suferă – uneori este chiar inconvenabil sau inconfortabil! Dar mereu merită să ascultăm. Fiindcă, dacă mă întrebi pe mine, relațiile interumane sunt cea mai prețioasă valută pe care o avem. Așa că haideți să ne îngrijim unii de alții. Haideți să o luăm încet și să ne facem timp să ascultăm, indiferent cât de imperfect, dezordonat sau provocator pare a fi. Și haideți să ne reamintim cu toții din nou, că nu suntem aici pentru a fi reparați, avem nevoie doar să fim auziți!

Articol tradus și adaptat de Maria Eftimie.

  • Contact
  • Evenimente
  • Protecția consumatorilor
  • Protectia datelor
  • Termeni si conditii
  • Politica cookies

Copyright © 2025 Comunicare Nonviolenta

Proprietarul acestui site este ”SC Fides Coaching SRL”, J12/1435/2014, CUI: 33085968, Cluj-Napoca, Romania

Cuvintele tale construiesc sau strică relații?

Răspunde la acest QUIZ  pentru a avea o imagine asupra modului în care comunici.

Raportul pe care îl vei primii îți va arăta unde excelezi și ce aspecte necesită îmbunătățiri, oferindu-ți direcții clare pentru a-ți dezvolta abilitățile în comunicare nonviolentă.